گاهی ناامید و گاهی امیدوارشان میکند، در روزهای تعطیلی به کمکشان میآید اما گاهی هم آفت جانشان است. حضور کتابفروشیها در فضای مجازی، ویترینی که آنها را از مرزها فراتر میبرد، گاهی روزگارشان را سیاه میکند و گاهی سفید.
به گزارش ایسنا، زمان زیادی از روزهایی که باید برای پیدا کردن کتاب دلخواهمان خود را به هیاهوی خیابان انقلاب و گاهی کتابفروشیهای پراکنده خیابان کریمخان میرساندیم نگذشته است. روزهایی که بزرگترین رسانه تبلیغاتی کتابفروشیها، ویترینهای بعضا غبارگرفتهشان بود و کتابدوستان خیلی وقتها بیآنکه حتی کتابی بخواهند، با چشمهایی که کتابهای پشت ویترین را دنبال میکرد، پیادهرو را طی میکردند. برخی هم البته هدفمندتر به تماشای کتابفروشیها میرفتند، یک یا چند کتابفروشی برای آنها در سطح شهر پاتوق دیدن و گاهی هم خریدن کتابهای تازه و حتی گفتوگو با دوستانشان بود.
اما حالا یک کلیک برای رسیدن به دورترین کتابفروشی شهر و حتی جهان کافی است؛ فضایی که ساعتهای زیادی از زندگیمان را به خود مشغول کرده است، ما را به گونهای دیگر به میان کتابها میبرد.
کتابفروشیها که پیشتر با ویترین و قفسههایشان با مخاطبان از کتابهای تازه حرف میزدند حالا زبانی دیگر دارند؛ به قول خودشان: «پیجمون رو هم دنبال کنید».
اغلب کتابفروشیها امروز در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی مختلف صفحهای دارند که از خانه ما را با آخرین رخدادها و تازههایشان همراه میکنند؛ ویترینی که در روزهای کرونایی شاید بیش از پیش ضرورتش را احساس کردیم.
در روزهای آغازین سال جاری بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، کتابفروشیها جزء اصناف پرخطر محسوب و تا مدتی تعطیل شدند و همین ویترینهای مجازی بودند که آنها را تا حدی از رکود نجات دادند. برخی از آنها در همان روزها دست به کار ساختن صفحه و فروش آنلاین شدند و برخی هم از قبل فروش آنلاین را در کنار فروش حضوری داشتند؛ به این شکل مخاطبان کتابفروشیها گرچه از گشتوگذار در میان قفسههای کتاب محروم بودند اما توانستند باز هم کتاب بخرند.
پس از آن هم علیرغم بازگشایی کتابفروشیها، بنا بر توصیهها، باز هم این ویترینهای مجازی رفتوآمد به کتابفروشیها را کمتر کرد.
منبع: خبرگذاری ایسنا
- ۹۹/۰۶/۰۲